Bob

Op mijn 4e verjaardag is de aanzet gegeven voor wat nu de hele zolder vult.
Met een eenvoudig ovaaltje van Märklin reed er een stoomlok en daarachter 2 personenwagons zijn rondjes door de woonkamer. Wat was ik trots!
Na jaren doorsparen en telkens rails erbij te kopen kreeg ik er op een volgende verjaardag weer een startsetje bij, ditmaal hetzelfde stoomlokje maar nu met 2 goederenwagons. Het begon nu ergens op te lijken!

 

Bob met zijn vader

Ook een mechanische overweg werd gekocht en mijn zakgeld was nooit toerijkend genoeg om al mijn wensen te vervullen.
Na heel wat jaren thuis aan het experimenteren en uitbreidingen kwam mijn treinenwereld tot stilstand. Ik ging een grote mannen beroep uitoefenen:ik werd internationaal vrachtwagenchauffeur. Dat was even wat anders!
Na een jaar of 15 in dit werk werd ik door een collega getipt over het bestaan van een treinenclub in Ede: Promospoor.Wat een stel enthousiastelingen daar! Het was een klein clubje mensen maar een inzet voor 10! Ik was het 7e lid. Aangestoken door wat ik zag besloot ik mijn baan via het besturingsprgramma Koploper te gaan rijden. Maar eerst diende er nog het een en ander te gebeuren aan mijn treinbaan zelf Het ruige werk wat betreft het banenplan en toekomstig landschap moest worden vormgegeven. Na een poos stoeien met houten latjes, gaas en lakens gedoopt in gips stonden er ineens een paar bergen op mijn tafel!

 

De eerste bergen van gips

Wat er nu staat:
Zoals je ziet is er op het eerste gezicht niet zo veel veranderd (afgezien van de kolenmijn met de fabriek ernaast).

De kolenmijn

Lossen door de firma Boerman

Het meeste werk nu zit in de computer opgeslagen en daar gaat enorm veel tijd inzitten.Het programma Koploper is fantastisch maar het duurt jaren voordat je het onder de knie hebt en zover ben ik zelf ook nog niet. Door ondersteuning via een vriend van mij en de club kom ik toch aardig op weg en heeft het programma steeds minder geheimen voor mij, al loop ik steeds weer tegen nieuwe raadsels aan. Maar de aanhouder wint!

Baanoverzicht in het programma Koploper

Ik heb een gecombineerde Duitse en Nederlandse baan in gedachte wat betreft het materiaal dat er in de rondte rijdt. Het landschap is een combinatie van beide, beetje bergen, stukje vlak.

Materiaal:
Op de baan rijden nu zo’n 18 treinen in de rondte als alles rijdt. Dat lijkt veel en is het misschien ook wel maar door gebruik te maken van een schaduwstation van 6 sporen onder de kolenmijn en toekomstig rangeerterrein van de zijlijn zijn er steeds minimaal 4 treinen aan het zicht onttrokken. Ook in de bergen zullen steeds een paar treinen onderweg zijn dus dat zijn er al weer een paar minder.

Rijden in de bergen

In het hoofdstation zijn 3 opstelsporen voor locomotieven beschikbaar en die zullen ook vrijwel altijd bezet zijn. Zo komt het aantal rijdende treinen op pak ‘m beet een stuk of 8 maximaal(in het zicht).

Het station

Ik heb zelf een voorkeur voor het materieel van de NS. Dat probeer ik steeds uit te breiden maar op een gegeven moment is de baan vol en te vol is ook onwerkelijk.

Duitse en Nederlandse locomotieven

Naast een paar locs van het Duitse type BR 216 (2rijdende en 1 dummy),V 200, heb ik verschillende E-loks van de Deutsche Bundesbahn.
Denk hierbij aan de E 103,E110,E151 en E410.Ook een diesellok van de serie 212 voor een pendeltrein met zilverlingen en een V60 rangeerlok rijden hun rondjes.
Ik ben van plan op mijn hoofdbaan met een TEE te gaan rijden, met verschillende Duitse personentreinen en natuurlijk ook met NS treinen. Denk hierbij aan een blauwe 1200 met 4 blauwe intercity rijtuigen. Ook de goederentreinen komen voorbij met een kolentrein van een wagon of 10, een zogenaamde huckepack trein geladen met vrachtwagens (blijf toch een vrachtwagenchauffeur) en natuurlijk de gemengde goederentreinen.

Nu de laatste foto met de vrachtwagens van een voormalig Ede’s transportbedrijf Malenstein.

 

Dit is wat ik allemaal van plan ben in grote lijnen. Heb het nog niet eens gehad over de nieuwe waarschijnlijk aan te schaffen besturingskaart de OC32 een product van de firma Dinamo. Deze is om in de toekomst de reeds in mijn bezit zijnde Nederlandse seinpalen aan te sturen in combinatie met Koploper.
Weer een uitdaging!

Tot zo ver mijn verslag over mijn miniatuurwereld op zolder.
Ik hoop dat je het leuk vond en er iets een idee van gekregen hebt wat mij beweegt om zo bezig te zijn.
Wie weet komt er nog een keer een vervolg op dit verhaal.

Ede,18 april 2010,
Bob.