Luc

In Memoriam

Helaas hebben wij na een kort ziekbed in 2015 afscheid moeten nemen van de bijna 82 jarige Luc.
Luc is vanaf het begin in 2001 een zeer gewaardeerd en actief lid geweest van Promospoor.
Daarnaast heeft hij vele uren besteed aan de bouw van zijn eigen modelbaan.
Met zijn verhaal zullen wij de herinneringen aan hem levendig houden.

Het bestuur

 

Luc aan het woord

Hoe begon mijn hobby?

Op 6 jarige leeftijd kreeg ik van mijn opa een Amerikaanse goederen trein ( 3 rail-systeem ).
Ik heb daar veel mee gespeeld. Als het even kon ging ik met een vriendje op de autoped naar de treinenwinkel Merkelbach in de Kalverstraat. En op woensdagmiddag kon je bij het Centraal Station, voor weinig geld een half uur spelen aan een grote treintafel . Aan de kant van de tafel ( 10×4 m ) zaten knopjes gemonteerd om b.v. een sein te bedienen of een overweg te sluiten of te openen etc.
Gedurende mijn opleidingsperiode en militaire dienst was er geen tijd voor de hobby, de spullen bleven ingepakt en lagen op de ouderlijke zolder.
In het 1e jaar van mijn huwelijk woonden we in een flatje. In de kleine slaapkamer had ik een vaste van baan ( 1.70x 0.75 m ) van märklin M-rails gemaakt. Na gezinsuitbreiding moest de trein naar de kelder. Onder het plastic, want er lagen daar ook kolen opgeslagen………….Na een verhuizing moest de baan weer naar de kelder ( en weer met een kolenopslag )…….. dat nodigde niet erg uit. Bij de volgende verhuizing was eerst geen plaats voor de hobby, maar toen een dochter uit huis ging mocht ik de zolderkamer betrekken.

 

Analoog rijden:

Met märklin M-rails materiaal ging ik een baan bouwen….. een vaste baan van 4 x 3 meter………Achteraf was het beter geweest om een modulebaan op te zetten Maar bij de verhuizingen was die kleine baan makkelijke mee te nemen. Begin jaren 90 wilde ik een grotere baan met rangeermogelijkheden ,een keerlus en 2 stations e.d. In 1995 reed alles analoog, echter de bediening met meer dan 3 treinen was moeilijk te behappen. Na mij pensionering kreeg ik meer tijd voor de hobby. Toen ben ik begonnen eerst mijn baan te moderniseren. Ik heb alle M- rails/wissels vervangen door K- rails/wissels van märklin en onder de tafel een nieuwe bekabeling aangelegd.

Digitaal beperkt rijden:

Ik las een keer, dat je met een besturingsunit de 6021 van märklin en een decoder digitaal…. kon rijden.. Ik kwam toen in contact met een spoorclub in de regio en daar werd ik geconfronteerd met verschil van inzicht  tussen de voor-en nadelen van wisselstroom-  en gelijkstroomrijders. Ik heb dit toen niet goed begrepen en zal dit ook nooit begrijpen. Met een groepje modelspoorliefhebbers zijn we in Ede gestart. Door het geleidelijk aanschaffen van o.a de digitale besturingunit Intellibox en diverse decoders werd de hobby steeds leuker. Met de kennis van andere clubleden over een aantal praktische zaken ging er een wereld voor mij open.

Digitaal met behulp van Koploper :

Eind jaren 90 wilde ik gaan werken met het programma Koploper. Niet zo eenvoudig en ik merkte dat ik sommige stukken wel 5 keer moest herlezen. Aan mijn baan moest veel aangepast worden, wilde ik met Koploper aan de slag gaan. Eerst de detectiepunten aanbrengen! Omdat alles nog vast lag, moest er in de rails ( rails lagen vast in een balastbed ) geslepen worden om detectie mogelijk te maken. Toen volgens mij alles…aangesloten was, zou ik even met Koploper gaan rijden……. Dat lukte maar voor een kwart. Ik besloot een klein ovaaltje met 2 wissels op de grond uit te leggen en volgens de opzet met Koploper e.e.a. geïnstalleerd. Na veel vijven en zessen werkte het en ik kreeg toen door dat je alles heel precies moet aanleggen en vastleggen…. De proef  was voor mij de sleutel om ook op mijn grote baan met Koploper te gaan rijden, en niet zonder succes.

 

Tot slot:

Op dit moment ben ik bezig met “groot onderhoud” o.a. door de aangebrachte led-verlichting moet ik de bekabeling goed nalopen op “zwerfstroompjes”. Op de baan worden de wissels goed nagekeken ( deze worden al 15 jaar intensief gebruikt ), loc’s schoongemaakt om daarna al het onderhoud vast te leggen in Koploper. We hopen dan ook de komende periode storingsvrij te kunnen rijden.

Luc